Algemene voorwaarden
Moussa Advocatuur
Algemene voorwaarden
Moussa Advocatuur
Wij zijn blij dat u heeft besloten Moussa Advocatuur B.V. aan te stellen. Het is voor ons beiden belangrijk te weten op basis van welke voorwaarden we zullen samenwerken. De onderstaande algemene voorwaarden zijn van toepassing op diensten van Moussa Advocatuur B.V. en de aan haar verbonden advocaten, tenzij hier expliciet schriftelijk van is geweken tussen uw en Moussa Advocatuur B.V. Verdere informatie geven wij u graag tijdens een kennismakingsgesprek.
1. Reikwijdte van deze voorwaarden en onze diensten
-
- De rechten en verweren voortspruitende uit deze voorwaarden kunnen behalve door Moussa Advocatuur B.V. (het “Kantoor”) op eigen naam en ten eigen behoeve worden ingeroepen door alle daaraan verbonden advocaten en andere medewerkers en bovendien door alle (rechts)personen die overigens ten behoeve van het Kantoor, zijn advocaten of zijn opdrachtgevers in enige hoedanigheid werkzaam zijn of die al dan niet vennootschappelijk daaraan zijn gelieerd.
- Alle opdrachten worden geacht te zijn verstrekt aan, aanvaard door en uitgevoerd door het Kantoor, niet door de daaraan verbonden individuele advocaten. De artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 van het Burgerlijk Wetboek is uitdrukkelijk uitgesloten.
- De werkzaamheden met betrekking tot een opdracht wordt overeengekomen tussen de opdrachtgever en het Kantoor.
- Opdrachtgever staat, voor zover niet duidelijk uit de inhoud of aard van de opdracht voortvloeit, tegenover het Kantoor in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan het Kantoor ter beschikking gestelde informatie, ook indien deze informatie afkomstig is van derden. Alle extra kosten, werkzaamheden of schade die zijn ontstaan (i) anders dan door toedoen van het Kantoor, als gevolg van het tekortschieten in de naleving van de in dit lid genoemde verplichtingen en/of (ii) door vertraging in de uitvoering van de opdracht door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde informatie en bescheiden, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
- Gedurende een opdracht kunnen wij de opdrachtgever concepten van bepaalde documenten verstrekken zodat zij daar haar input op kan geven. Een opdrachtgever kan niet vertrouwen op een concept van een document totdat wij schriftelijk hebben bevestigd dat het document finaal is.
- We nemen enkel en allleen instructies aan van de opdrachtgever en/of andere perssonen van wie wij redelijkerwijs kunnen uitgaan dat zij door de opdrachtgever zijn gemachtigd of geautoriseerd namens de opdrachtgever instructies te geven aan ons. Onze zorgplicht strekt zich alleen uit tot de opdrachtgever en niet tot haar houdstermaatschappijen, dochterondernemingen of andere gelieerdere onderdenemen / derden tenzij wij daar uitdrukkelijk schriftelijk toestemming voor hebben gegeven.
2. Inschakeling derden
-
- Het Kantoor kan voor de uitvoering van een opdracht derden inschakelen. Iedere aansprakelijkheid van het Kantoor voor tekortkomingen van deze derden is uitgesloten. Indien derden de toepasselijkheid van algemene voorwaarden bedingen waarbij bijvoorbeeld hun aansprakelijkheid is beperkt, dan worden deze algemene voorwaarden mede namens de opdrachtopgever aanvaard. De voorwaarden gelden dan ook voor de opdrachtgever. We zijn niet verplicht om namens u deze algemene voorwaarden uit te onderhandelen.
- Ingeval derden, dan wel door ons dan wel direct door opdrachtgever, worden ingeschakeld voor de uitvoering van de opdracht, dan is de opdrachtgever direct verantwoordelijk voor diens kosten en gehouden deze, zonder onze tussenkomst, aan hem direct te betalen.
3. Honorarium, kosten en voorschotten
-
- Het honorarium wordt berekend op basis van een overeengekomen uurtarief vermenigvuldigd met het aantal bestede uren. Dit bedrag wordt vermeerderd met BTW en 6% kantoorkosten. Indien ten behoeve van de opdrachtgever kosten moeten worden gemaakt, waaronder belaste of onbelaste verschotten, worden deze separaat in rekening gebracht.
- Het Kantoor is gerechtigd een redelijke voorschot in rekening te brengen op wat zij in de toekomst aan de opdrachtgever in rekening zal brengen. Het Kantoor is steeds gerechtigd van de opdrachtgever de betaling van een aanvullend voorschot te verlangen indien zij naar redelijkheid kan verwachten dat dit in de toekomst in rekening zal worden gebracht. Indien de opdrachtgever betaling van een voorschot verschuldigd is, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel is ontvangen. Bij de slotdeclaratie wordt het voorschot verrekend.
- Factureren gebeurt zoveel mogelijk periodiek. Betaling van declaraties dient te geschieden binnen veertien dagen na factuurdatum, bij gebreke waarvan de opdrachtgever automatisch in verzuim is. Alle volledige kosten, gerechtelijke en buitengerechtelijke, die het Kantoor dient te maken ter incasso van hetgeen opdrachtgever ten onrechte betaald laat, komen voor rekening van opdrachtgever.
- Indien tijdige betaling uitblijft, is het Kantoor en de aan haar verbonden advocaten gerechtigd haar werkzaamheden direct en zonder nadere ingebrekestelling op te schorten.
- Indien de financiele positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever naar het oordeel van het Kantoor daartoe aanleiding geeft, is het Kantoor gerechtigd van opdrachtgever te verlangen, dat deze onmiddelijk zekerheid stelt in een door het Kantoor te bepalen vorm. Indien de opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is het Kantoor gerechtigd de verdere uitvoering van de opdracht onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen opdrachtgever aan het Kantoor uit welke hoofde ook verschuldigd is, direct opeisbaar.
- Opdrachtgevers met een financiele draagkracht onder de grenzen die ingevolge de Wet op de Rechtsbijstand zijn vastgegsteld, kunnen via de Raad voor Rechtsbijstand aanspraak maken op gefinancierde rechtsbijstand. Indien de Raad voor Rechtsbijstand de toevoeging achteraf intrekt dan is het volledige honorarium verschuldigd. Over de door de Raad van Rechtsbijstand vastgestelde hoogte van de eigen bijdrage, afwijzing en intrekking van de toevoeging dient de opdrachtgever zelf het initiatief te nemen om bezwaar bij de Raad voor Rechtsbijstand in te dienen.
- Een (eventuele) inschatting van de kosten van onze dienstverlening is enkel en alleen een inschatting. Deze inschatting is gebaseerd op aannames met betrekking tot onze kennis van de opdracht en de hoeveelheid werk die vereist is om uitvoering te geven aan de opdracht. Als onze aannames om welke reden dan ook niet (helemaal) correct blijken te zijn, dan kan het betekenen dat de inschatting van de kosten niet accuraat is. Om die reden dient een inschatting van de kosten van onze dienstverlening niet verward te worden met een definitieve afspraak over de maximaal in rekening te brengen honorarium.
4. Aansprakelijkheid
- Iedere aansprakelijkheid van het Kantoor is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval wordt uitbetaald ingevolge de door het Kantoor gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
- Het Kantoor is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van bij de uitvoering van de opdracht betrokken derden, ook al zijn zij door het Kantoor ingeschakeld, tenzij die derden kunnen gelden als ondergeschikten van het Kantoor.
- De aansprakelijkheid van het Kantoor voor niet onder zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering gedekte tekortkomingen is beperkt tot de omvang van de in de desbetreffende zaak aan de opdrachtgever in rekening gebrachte honorariumbedragen.
- Indien een handelen of nalaten dat aanleiding zou kunnen geven tot aansprakelijkheid niet binnen zeventig dagen en in ieder geval niet meer nadat een jaar na constatering ervan aan het Kantoor is gemeld, dan leidt dit tot verval van recht. Het kantoor kan alsdan niet meer aansprakelijk worden gehouden voor schade.
- Indien één of meer derden van het Kantoor of (rechts)personen als bedoeld in Artikel 1.1 vergoeding van schade vorderen die zij hebben geleden in verband met een aan de opdrachtgever verleende dienst, zal de opdrachtgever het Kantoor en/of die (rechts)personen in verband met die vordering in alle opzichten vrijwaren.
5. Klachtenregeling
- Klachten over de dienstverlening van het Kantoor kunnen worden gericht aan de behandelende advocaat of aan de klachtenfunctionaris van het Kantoor, mr. A. Moussa. De opdrachtgever ontvangt binnen vier weken na indiening van de klacht een reactie per brief of per e-mail. Aan indiening en behandeling van een klacht zijn geen kosten verbonden.
- De klachtenregeling die de interne klachtenprocedure beschrijft ligt ter inzage op het kantoor en kan desgevraagd worden toegezonden.
6. Rechtskeuze
- Op de rechtsverhouding tussen de opdrachtgever en het Kantoor is het Nederlands recht van toepassing.
- Alle geschillen die uit de rechtsverhouding voortvloeien zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechter van de rechtbank Rotterdam.